Subsidieregeling Groene Boa’s
De deadline voor subsidieaanvragen Groene Boa is voor dit jaar vastgesteld op 1 november 2024. Dat is een maand later dan gepland, omdat de regeling nog niet is goedgekeurd door de kabinetswisseling.
De subsidieregeling ‘capaciteitsuitbreiding- en behoud groene boa’ wordt, onder voorbehoud van goedkeuring door de nieuwe minister, na het zomerreces voorgehangen aan de Tweede Kamer. Verwacht wordt dat in de eerste week van september meer bekend zal zijn over de voorwaarden voor subsidieaanvraag. Zodra daarover meer bekend is, publiceren wij dat op onze website en in onze nieuwsbrief.
Het grootste verschil met de regeling van vorige jaren is dat voor vrijwillige groene boa’s een forfaitair bedrag van €4.000 kan worden aangevraagd. Ook heeft Subsidieportaal de aanvraagstraat verbeterd waardoor de aanvragen via een digitaal portaal kunnen worden ingediend.
Onderstaande informatie hebben wij ontvangen van het Ministerie van Justitie en Veiligheid, met het verzoek die via onze website en nieuwsbrief bekend te maken bij de organisaties die groene boa’s in dienst hebben:
Samenwerkingsafspraken groene boa’s
De Tweede Kamer heeft de minister van JenV middels een motie verzocht om te zorgen voor een samenwerkingsagenda groene boa’s – politie, waarin een gezamenlijke werkwijze wordt afgesproken. Deze werkafspraken zouden deels van algemene aard zijn (over zaken als informatiedeling en bijstand) en deels over het coördineren van prioriteiten en concrete inzet. Hiervoor is een werkgroep in het leven geroepen met OM, politie, werkgevers, provincie en de ministeries van LNV en JenV.
Toegang rijbewijzenregister voor boa’s
Met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) en de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) wordt samengewerkt om het rijbewijzenregister open te stellen voor boa’s. Het beheer van het rijbewijzenregister valt onder de RDW en de hiervoor geldende wetgeving onder verantwoordelijkheid van IenW. Met de toegang tot de foto’s uit het rijbewijzenregister krijgen de boa’s een (extra) mogelijkheid om de identiteit van een staande gehouden persoon vast te stellen. Aanvankelijk was het de bedoeling om boa’s uit de domeinen I (Openbare Ruimte), II (Milieu, welzijn en infrastructuur) en IV (Openbaar vervoer) toegang te geven tot het rijbewijzenregister. Uit nadere juridische analyses is echter gebleken dat er voor de boa’s in private dienst een andere grondslag nodig is (namelijk een AMvB) dan voor boa’s in dienst bij een overheidsorgaan (ministeriële regeling). Mede vanwege het lange wetgevingsproces om te komen tot een AmvB, is eerder dit jaar tussen JenV en IenW afgesproken om te starten met de openstelling van het rijbewijzenregister voor boa’s in publieke dienst. Het ministerie van JenV heeft voorbereidingen getroffen voor de juridische werkzaamheden die door IenW zullen worden verricht en de parallel daaraan te starten technische werkzaamheden door de RDW, zodat het juridische en technische traject parallel voortgezet kunnen worden.
Door de technische en juridische randvoorwaarden waaraan voldaan moet worden, blijft het een complex traject. De wetgeving stelt op het gebied van privacy hoge eisen aan het delen van bijzondere persoonsgegevens. Mede om deze redenen is de verwachting dat er nog minstens één jaar nodig is om de toegang voor boa’s in publieke dienst te realiseren.
Wetsvoorstel en AMvB over bewapening en uitrusting boa
Zoals in een eerdere versie van deze Nieuwsbrief reeds werd aangekondigd, worden de regels rondom de toekenning van geweldsmiddelen naar het regelgevingsniveau van een algemene maatregel van bestuurd (AMvB) getild. Dit is hetzelfde regelgevingsniveau als voor de bewapening van de politie. Het gaat hierbij om een technische omzetting van de huidige regels naar een hoger regelgevingsniveau. Momenteel zijn de regels rondom de toekenning van geweldsmiddelen te vinden in de Beleidsregels boa, maar dat is gezien de impact van het gebruik van deze geweldsmiddelen niet wenselijk.
Voor deze omzetting zijn twee wetstrajecten vereist, te weten een wijziging van de Politiewet 2012 waarmee een grondslag wordt gecreëerd voor de AMvB waarin de bewapening en uitrusting van de boa’s zal worden beschreven.
Uitrusting opsporingsambtenaren met bodycams
In de motie van het (Eerste Kamer) lid Van Wely c.s. is de regering verzocht waar passend de opsporingsambtenaren in een handhavende rol te voorzien van bodycams. In het Halfjaarbericht Politie van 19 juni 2024 aan de Tweede Kamer zijn we ingegaan op het kader voor de inzet van bodycams.
Voor het gebruik van bodycams door boa’s geldt dat indien de boa bodycambeelden maakt in het kader van zijn opsporingstaak, dan bieden artikel 142 Sv en de Wpg een solide grondslag voor het gebruik van een bodycam en het verwerken van de beelden.
De aanschaf en het gebruik van bodycams is aan de werkgevers van de opsporingsambtenaren.
Werknemers zonder boa-status
Naast opsporingsambtenaren worden ook veel andere werknemers tijdens hun werk blootgesteld aan agressie. Werkgevers hebben op grond van artikel 3 van de Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet) een algemene zorgplicht opgedragen. Die houdt in dat de werkgever ervoor moet zorgdragen dat de werknemers hun werk veilig en gezond kunnen doen.
Er zijn vele manieren om als werkgever invulling te geven aan deze wettelijke verplichting. Omdat uit onderzoek is gebleken dat het gebruik van een bodycams leidt tot minder agressie tegen de drager van een bodycam, reikt een toenemend aantal werkgevers vanuit hun algemene zorgplicht hun medewerkers een bodycam uit. De Minister van JenV kan geen uitspraken doen over de Arbowet als grondslag voor het uitreiken van een bodycam. De Arbowet valt namelijk onder de verantwoordelijkheid van de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.